Een krachtig middel: peer-to-peer fondsenwerving

Uit onderzoek blijkt dat traditionele fondsenwerving als collectes en straatwerving minder aanspreekt bij de nieuwe generatie. Vergeleken bij de vorige generatie staat niet de gift, maar de betrokkenheid bij het goede doel centraal. Om deze betrokkenheid te vergroten kun je peer-to-peer fondsenwerving inzetten.

Peer-to-peer fondsenwerving is het inzetten van ambassadeurs om geld op te halen voor jouw project. Misschien ken je het wel. Je neef vraagt je of je hem wilt sponsoren omdat jij 10 kilometer gaat hardlopen voor een goed doel. Of je buurmeisje komt aan de deur met zelfgemaakte cupcakes en ze vraagt of je er twee wilt kopen voor een stichting in je woonplaats. Steeds vaker komen mensen in actie om geld in te zamelen voor het maatschappelijk project waar zij zich voor inzetten. Ze zijn als het ware ambassadeur van het goede doel en roepen familie, vrienden en collega’s op om hen te sponsoren.

Er zijn verschillende mogelijkheden om peer-to-peer fondsenwerving in te zetten:

  • Een campagne waarbij de ambassadeur zelf een streefbedrag stelt en die probeert te behalen.
  • Een persoonlijk evenement zoals een verjaardag. De jarige vraagt geen cadeaus, maar een gift voor jouw project.
  • Een activiteit zoals een marathon waar je ambassadeur aan deelneemt om op deze manier geld op te halen.

Peer-to-peer fondsenwerving zorgt ervoor dat je achterban groeit. Behalve donaties levert deze vorm van fondsenwerving ook naamsbekendheid en betrokkenheid op.

Hoe pak je het aan?

Het is belangrijk dat je creatief bent en dat je campagne aansluit bij je project. Daarnaast is het handig om een online platform te hebben waar ambassadeurs motivatie, verhalen en successen kunnen delen. Door alles op hetzelfde platform te houden, kan de ambassadeur gemakkelijk worden gelinkt aan je project. Donateurs die via de ambassadeur op het platform terechtkomen, kunnen snel meer informatie over jouw project vinden. Het is ook van belang dat je je ambassadeurs ondersteunt en aanmoedigt.

Maak een actieplatform

Met het actieplatform ondersteun je jouw ambassadeurs en houd je alle acties op één plek bij elkaar. Via het platform kunnen jouw ambassadeurs een actiepagina aanmaken om zijn/ haar actie bekend te maken. Jouw ambassadeurs kunnen deze pagina makkelijk delen met familie en vrienden. Potentiële donateurs kunnen op de pagina de ambassadeur sponsoren en de tussenstand van het aantal donaties zien. Het voordeel van een actieplatform is dat contactmomenten en gegevens van donateurs geregistreerd worden. Zo kun je bouwen aan een relatie met je donateurs. Lees meer over het actieplatform van Newfunds.

Wil je meer weten over de trends en ontwikkelingen in fondsenwering? Meld je aan voor ons seminar.

Wil je meer weten over de mogelijkheden en toegevoegde waarde van Newfunds voor jouw organisatie? Heb je een vraag of wil je graag een demo? Neem contact met ons op. We helpen je graag verder.