Hoe komt mijn website hoger in Google?
Het doel van je website is onder andere om gevonden te worden. Daar vindt je doelgroep immers informatie over jou en je project. Wat kun je doen om in Google beter vindbaar te zijn?
Search Engine Optimalization (SEO)
SEO is een begrip dat draait om het optimaliseren van je website voor de zoekmachine. Dat betekent dat je website zo is ingericht, dat hij aantrekkelijk wordt gevonden door zoekmachines en dus hoger verschijnt in de lijst met resultaten. De teksten op je website spelen hierbij een grote rol, want zoekmachines herkennen een website op basis van tekst.
Om door de juiste doelgroep gevonden te worden, moet je website aansluiten bij wat de bezoeker wil zien. Zorg ervoor dat de website jouw project leeft en ademt. Vraag je af wat een bezoeker zou willen zien. Vraag je vervolgens af wat een bezoeker in de zoekbalk zou intikken als hij naar een dergelijk project op zoek is via een zoekmachine. Zo kom je tot zoekwoorden. Deze zoekwoorden kun je vervolgens laten terugkomen in de teksten op je website.
Let daarbij op de volgende factoren:
- Zoekwoorddichtheid: hoe vaak een bepaald zoekwoord terugkomt in de tekst. Waar het eerder altijd beter was om zo vaak mogelijk het zoekwoord terug te laten komen, wordt dit nu door zoekmachines als onnatuurlijk beschouwd en daarmee eindig je lager in de resultaten. Houd daarom een zoekwoorddichtheid van 1 tot 3 procent aan. In een tekst van 200 woorden, noem je dan maximaal 6 keer het zoekwoord.
- De positie van het zoekwoord: Verspreid zoekwoorden over de tekst. Van de kop naar de inleiding tot latere alinea’s. Zet het belangrijkste zoekwoord altijd vooraan.
- Gebruik van zoekwoorden in titels: Door een zoekwoord in een titel te gebruiken, geeft dit meer waarde aan het zoekwoord. Overdrijf hier niet in, dan komt het natuurlijk over.
Search Engine Advertising (SEA)
Als je website op de juiste manier is ingericht en de bezoeker snel kan vinden wat hij zoekt, kun je aan de slag met SEA. Search Engine Advertising is adverteren tussen de resultaten van de zoekmachine. Bij Google kan dat via Google Ads door middel van zoek-advertenties. Als iemand zoekwoorden invoert die terugkomen in jouw advertentietekst, verschijnt die tussen de resultaten. Hiermee betaal je dus om gevonden te worden, maar je betaalt alleen voor bezoekers. Bovendien is het advertentiebudget gemakkelijk aan te passen en kun je de effectiviteit van de advertenties meten.
Google Ad Grants
Voor non-profitorganisaties heeft Google nu ‘Google Ad Grants’. Met een geldige liefdadigheidsstatus en op basis van wat andere criteria kun je hiervoor in aanmerking komen. Met een grant krijg je van Google een maandelijks advertentietegoed. Zeker de moeite waard dus om uit te zoeken of je aanmerking komt! Dat kan via www.google.nl/grants.
Wil je meer weten over Google Ads? Kom naar het seminar ‘Effectieve (online) fondsenwerving’ op 12 februari 2019 in Utrecht en meld je aan voor de workshop: ‘Google Ads voor Non-profits: Succes Granted’