Social media inzetten voor jouw non-profitorganisatie

In de wereld van reclame en marketing weet iedereen het: zonder zichtbaarheid op social media leg je het af tegen de rest. Een communicatieadviseur hoeft dit intern niet meer uit te leggen. In de non-profitsector lijkt dit soms wat minder vanzelfsprekend. En er is ook wel een terechte vraag bij te stellen: hoe laat ik mijn merk zien als ik géén product of dienst verkoop?

Bij het imago van non-profitorganisaties draait het allemaal om identiteit en waarden, zo ook in de communicatie en marketing. Het is belangrijk om het ‘hart’ van je organisatie te laten zien. Waarom ben je wie je bent en waarom doe je wat je doet? Die vragen leven ook bij je publiek en (potentiële) donateurs, zeker wanneer de naam van jouw organisatie tevoorschijn komt. Social media kunnen een prachtig middel zijn om hier gerichte antwoorden op te geven.

Met een goede contentstrategie kun je jouw doelgroep regelmatig voeden met informatie over jouw waarden en activiteiten. De ideale manier om online aan je imago te bouwen! Bijkomend voordeel is dat je je organisatie trots maakt op wat ze doen. Zet je medewerkers dan ook in als ambassadeur, laat ze aan het woord over wat ze doen. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Want ook voor je publiek is dit interessant en persoonlijk om te lezen.

Een ander groot voordeel van social media is dat je hier snel op vragen en opmerkingen kunt reageren. De manier waarop is natuurlijk wel van groot belang, want de wereld leest direct mee. Snel reageren is goed voor je reputatie, maar blijf hierbij wel dicht bij je organisatiewaarden.

Een aantal tips:

  1. Focus op het belangrijkste kanaal. Niet zelden kom je tijd en middelen tekort om alle ballen in de lucht te houden, zeker als non-profit. Zit jouw doelgroep het meest op Instagram, of juist op Twitter? Richt je dan daarop: kwaliteit gaat voorop!
  2. Laat over het algemeen iemand met de meeste feeling voor social media de accounts bijhouden. Het is een vak apart.
  3. Maak een contentkalender, om op tijd in te spelen op speciale dagen die jouw doelgroep iets te zeggen hebben.
  4. Maak er een gewoonte van je posts goed te verzorgen. Mooie afbeeldingen, goede uitsnedes, geschikt filter en eventuele opmaak in Photoshop. Let ook op de juiste fotoformaten.
  5. Laat eens een ander posten die enthousiast en betrokken is en zo als ambassadeur voor je organisatie optreedt.
  6. Verplaats je in je bezoeker: zou ik dit zelf liken, delen of erop reageren?
  7. Wees terughoudend met deel- en winacties. Snelle likes en volgers lijken misschien aantrekkelijk, maar zijn deze mensen echt geïnteresseerd in jouw organisatie?

Goed gebruik maken van social media is de moeite waard voor je non-profitorganisatie. Zeker wanneer je er nog maar net mee begint, is hier een slag te slaan. Zowel voor je imago als voor het teamgevoel binnen je organisatie.

Wil je meer informatie over dit onderwerp of heb je vragen? Neem dan contact met ons op!