Neem je donateur bij de hand
Hoewel internet veel mogelijkheden biedt, is het werven van donateurs er niet per se makkelijker op geworden. De bereidheid om te geven is er vaak wel, maar het kan een uitdaging zijn onderscheidend te zijn ten opzichte van andere organisaties. In deze blog vertellen we je hoe je laagdrempelig kunt beginnen met het gericht betrekken van (potentiële) gevers.
We kunnen veel leren van moderne marketeers. Zij zetten zogenaamde ‘marketing automation’ in om klanten gericht aan te spreken. Met behulp van geautomatiseerde systemen helpen zij de klant zo als het ware zelf door de klantreis heen. Hoewel deze technieken ook op fondsenwerving van toepassing zijn, ontbreekt het vaak aan tijd, middelen en kennis om hier echt op in te zetten.
Donor journey
De customer journey is voor velen een bekend begrip. In dit geval spreken we van de donor journey. Dit is de reeks van alle stappen die een donateur aflegt, van ontdekken tot geven (en nog verder: naar opnieuw geven). Als je dit in kaart kunt brengen, ben je in staat op het juiste moment de juiste informatie te geven en versterk je de verbinding met de betrokkene. Wat uiteindelijk zal leiden tot geven, in welke vorm dan ook.
De geef-vraag
Veel organisaties zetten met hun kanalen vaak sterk in op de Do-fase van de donor journey: “Geef aan dit doel”. Maar de See en Think-fases kun je beter niet overslaan. Hier liggen veel kansen om de donateur kennis te laten maken met jouw achtergrond en visie en zo te overtuigen. En als je te vroeg of te vaak overgaat tot de geef-vraag is er kans dat de persoon afhaakt. Aan de andere kant moet je ook weer niet bang zijn om de geef-vraag te stellen. De balans hiertussen zit hem vooral in hoe je de geef-vraag stelt: gericht de juiste informatie delen speelt daarin een grote rol. Wanneer je zelf iets geeft, is het makkelijker iets terug te vragen.
It’s all about the content!
Het begint dus met content delen. Door informatie te delen sla je eigenlijk twee vliegen in één klap: je wordt allereerst zichtbaarder (de See-fase) en daarnaast biedt het je vaak de mogelijkheid informatie te verzamelen. Dit is eenvoudiger dan het klinkt: maak deelbare, downloadbare of likebare content. Met jouw blog of post op social media maak je je organisatie zichtbaar en kun je een potentiële gever naar je website leiden. Hier kun je hem of haar bijvoorbeeld de mogelijkheid bieden zich in te schrijven voor een nieuwsbrief. Geef daarbij aan wat je wil delen in de nieuwsbrief, of nog beter: geef de persoon de mogelijkheid aan te geven wat zijn of haar interesses zijn. Zo kun je later gericht informatie delen en zo de persoon gericht betrekken bij jouw project of actie.
Interactie met betrokkenen
Er zijn laagdrempelige, slimme marketing- en CRM-oplossingen waarbij dit grotendeels vanzelf gaat. De potentiële donateur krijgt bijvoorbeeld automatisch een e-mail nadat hij iets downloadt of zich inschrijft voor een nieuwsbrief, en de gegevens van de persoon zelf worden vastgelegd in je CRM. Denk hierbij na over welke gegevens je van de persoon vraagt: het is zoeken naar de balans tussen de drempel niet te hoog maken en om gegevens vragen waar je iets aan hebt. De invoering van de AVG is wat dat betreft een mogelijkheid om meer informatie te delen én om op een kwalitatievere manier de interactie met je betrokkenen aan te gaan (hierover meer in de volgende blog).
Wil je meer informatie over het betrekken van (potentiële) donateurs of heb je vragen? Neem dan contact met ons op!