

Jouw doelgroep bepalen, bereiken en behouden. Hoe doe je dat? Als non-profit organisatie is het belangrijk om een goed imago te hebben bij je donateurs. Dus naast het bepalen en bereiken van je donateurs moet je ze ook behouden. Je bent namelijk afhankelijker van je doelgroep dan profit-organisaties. Wij leggen je in drie stappen uit hoe je een goede naamsbekendheid bouwt onder de doelgroep van nu en hoe je deze ook vasthoudt.
Bepalen
Om jouw doelgroep effectief te bereiken moet je ze eerst duidelijk hebben. Onze tip: investeer in de jonge generatie van dit moment. Ook wel generatie Z genoemd. Deze generatie is geboren tussen 1995-2010. Dit is natuurlijk een brede doelgroep. Probeer zoveel mogelijk kenmerken te koppelen aan jouw doelgroep. Dit kan bijvoorbeeld heel makkelijk duidelijk worden door het maken van een persona. Een persona is de verwerkelijking van een persoon uit jouw doelgroep.
Maar wat kenmerkt een persona uit generatie Z? Ze zijn bijna altijd online. Altijd online zijn zorgt voor een constante stroom aan informatie. Ze kunnen overal tussen kiezen. Welke webshop ze bestellen, welke school ze gaan studeren, bij welke provider ze een abonnement nemen en ook: welke organisatie ze willen sponsoren. Dus zorg ervoor dat jij er nu al tussen uitspringt, want dit is de doelgroep van morgen.
Bereiken
Nadat jouw doelgroep duidelijk is moet je ervoor zorgen dat je opvalt. Hoe zorg je ervoor dat jouw doelgroep jouw bericht bekijkt? Onafhankelijk van jouw doelgroep zetten wij twee belangrijke tips voor je op een rijtje:
- Ten eerste – om jongeren te bereiken moet je ze niet zien als donateurs, maar als deel van je organisatie. Ze moeten zich thuis voelen bij jouw bedrijf. Dit bereik je door veel persoonlijke informatie te sturen en tegelijkertijd ook veel te vragen aan je doelgroep. Wees niet bang om feedback te vragen. Door consistent informatie te sturen en te vragen van je donateurs creëer je een betrouwbaar imago.
- En: mobile first. Misschien ken je het begrip al, maar het aantal mobiele gebruikers in Nederland is hoger dan ooit. Mobile first betekent dat je je website optimaliseert voor de mobiele gebruiker. Want uit onderzoek van HootSuite en WeAreSocial blijkt dat 87% van Nederland een smartphone met internet bezit. Het loont dus om je website volledig mobielvriendelijk te maken.
Behouden
Het werven en behouden van donateurs is werken aan een wederkerige relatie. Om je donateurs te behouden moet je transparant zijn. Laat hen weten wat er met hun investeringen gebeurt – houd ze dus up-to-date. Dit kan heel makkelijk via een e-mail, nieuwsbrief of een social media post. Beloon je donateurs op jouw manier. Zorg ervoor dat je een betrouwbaar imago creëert bij je donateurs. Dit lukt door te vragen naar hun mening of ze te vertellen wat het doel van het project van komend halfjaar is.